Komplex zeneórák

Mit tudsz kezdeni egy hanggal?”

A kérdést férjem tette fel 1968-ban, amikor először találkoztunk. –

Tanítványaimmal rögtön kipróbáltuk és nagyon érdekes zenei gondolatok születtek. Ettől kezdve ezek az improvizációs játékok a zongoraórák szerves részeivé váltak.

Az egy hangot követte kettő, majd három, felvetődtek különböző zenei szempontok, egyre bővült a kör és kialakult egy zenei nyelvtanítási szisztéma, amit fokozatosan összekapcsoltunk a zongoratanítási anyaggal.

A gyerekeket nagyon érdekelte ez a kreatív munka, itt a saját gondolataikat fogalmazhatták meg az adott kiindulópont figyelembe vételével, és improvizációikat sokszor le is írták.

Ezzel egy időben rögtön kaptunk egy másik kérdést is, mely talán segítené a növendékeket a zenei tanulmányok során állandóan jelenlévő probléma, a rendszeres, napi gyakorlás tevékenységének fontossá tételében is.

Köztudott, hogy zongorát nem csak a kivételesen tehetséges gyerekek tanulnak, viszont a zenetanulás öröme egyaránt fontos lenne mindenki számára. Ha nem az idomítás, hanem a felfedezés, a létrehozás kerül előtérbe az órán, akkor talán sikerül a kíváncsiságot, az érdeklődést felkelteni, ami örömöt jelent. –

A második kérdés a zenei és vizuális területek közötti kapcsolat lehetőségekre vonatkozott, amit ma már interdiszciplinaritásnak nevezünk és ez a művészeti ágak, a tudományágak és természet között létezik.

Azóta munkánk minden fázisát a kapcsolatokra próbáltuk építeni, a világ egységben látásának érdekében hogy észrevegyük és megérezzük ebben a hatalmas rendszerben a zene fontos és emberformáló erejét.

 

Zongoraórák

000001

002003

004005

006007

008009100